(یا حسنُ یا حسین). اشعار و نکات مداحی

اَلسلامُ علَیک یا سَیِد الشبابِ اهل الجنّت

(یا حسنُ یا حسین). اشعار و نکات مداحی

اَلسلامُ علَیک یا سَیِد الشبابِ اهل الجنّت

شاوره ازدواج | نکاتی در مورد مشاوره قبل از ازدواج


مشاوره ازدواج | نکاتی در مورد مشاوره قبل از ازدواج

 

  به جرات می توان گفت که انتخاب همسر، یکی از حساس ترین قسمت های زندگی افراد است. این قسمت ممکن است انسان را با سردرگمی هایی مواجه کند به همین خاطر او نیاز بیشتری به راهنمایی متخصصین این حوزه دارد. به همین دلیل می خواهیم در این مطلب به بهترین روش مشاوره قبل از ازدواج ، دلیل اهمیت آن و مهم ترین مسائل قابل بررسی پیش از ازدواج بپردازیم.

 

چگونه مشاوره پیش از ازدواج به کمک افراد می آید؟

مهم ترین هدف مشاوره ازدواج آن است که به شناخت بیشتری به خود و طرف مقابل دست پیدا کنید و عوامل تهدید کننده ارتباط خود را شناخته و روش های دفع این تهدیدات خطرساز را از طریق کمک مشاور یاد بگیرید. در واقع مشاور پیش از ازدواج دید کامل تری از وضعیت کنونی خودتان به شما نشان داده و راهنمایی های لازم برای اخذ تصمیم درست را پیش روی شما قرار می دهد.

 

نکات مهم داشتن مشاوره ازدواج سودمند

1-به همراه هم در جلسه حاضر باشید و جلسات جداگانه نداشته باشید.

 

2-حین جلسه نسبت به صحبت های طرف مقابل نهایت دقت را به کار ببرید تا او را بهتر بشناسید.

 

3-حین برگزاری جلسه صداقت را فراموش نکنید تا ارزیابی به دست آمده از جلسه مشاوره واقعی باشد. به بیان دیگر در جلسه مشاوره، همانگونه که هستید صحبت کنید نه آنگونه که دوست دارید باشید.

 

4-نسبت به هشدارهای مخاطره آمیز مشاور که شما را در جریان آنها قرار می دهد، حساس عمل کرده و پیش از تصمیم گیری در مورد شروع زندگی مشترک، روش های بهبود آنها را به کار ببندید. مثلا اگر در مورد یک موضوع دیدگاه متفاوتی دارید، لازم است تا اول از طریق حضور در جلسات آنها را مدیریت کرده و سپس زندگی مشترک را آغاز کنید. از بیان دیدگاه های متفاوت خود، ترس نداشته باشید و هر چیزی که نزد شما مهم است را بیان کنید.

 

5-جلسات پیش از ازدواج را به عنوان زیرسازی زندگی مشترک خود تلقی کنید.

 

6-صبور باشید و نسبت به راهنمایی ها مشاور اعتماد کرده و آنها را عملی کنید.

 

مهم ترین معیارهای ازدواج موفق

شاید برای شما سوال باشد که مهم ترین معیارهای ازدواج موفق کدام هستند. به همین جهت قصد داریم تا شما را با آنها آشنا کنیم. البته امکان دارد برای بررسی بعضی از این معیارها نیاز به گفت و گوی تخصصی با مشاور باشد تا سطح آن معیار را در خود مورد سنجش قرار دهید.

 

1-دیدگاه شما و شریک زندگی شما در خصوص زن و مرد و تفاوت های میان آنها چه چیزهایی هستند؟ آیا دیدگاه های شما به یکدیگر شباهت دارند؟

 

2-دیدگاه شما درباره اوقات فراغت، ارتباطات خانوادگی یکدیگر، چگونگی تبادل پول بین طرفین، وظایف و مسئولیت ها چیست؟

 

3-دید شما نسبت به مسائل دینی و اعتقادی چگونه است و آیا تفاوت چشمگیری در یکدیگر نسبت به مسائل اعتقادی مشاهده می کنید؟

 

4-از سلامت کامل در برابر بیماری های روانی و افسردگی در خود و طرف مقابل اطمینان دارید؟

 

5-طرف مقابل چه قدر جذابیت ظاهری مد نظر شما دارد؟

 

6-از لحاظ اقتصادی در شرایط تقریبا یکسان هستید اگر اینطور نیست دیدگاه شما نسبت به این تفاوت چیست؟

 

7-اگر از قومیت های مختلفی هستید و یا تفاوت اقتصادی قابل توجهی با یکدیگر دارید، چه قدر می توانید با این تفاوت ها مدارا کنید؟

 

8-آیا از لحاظ اقتصادی، عاطفی و شناختی، توانایی و آمادگی ازدواج دارید؟

 

9-آیا از لحاظ اجتماعی نقاط مشترکی دارید؟

 

نحوه تشخیص مشاوره ازدواج علمی از غیرعلمی

مشاوره قبل از ازدواج دامنه گسترده ای دارد که با یکی از مهم ترین قسمت های زندگی یعنی انتخاب شریک زندگی درگیر است. به همین خاطر اهمیت دارد که بتوانید تفاوت های مشاوره علمی و غیرعلمی را دانسته و بعد تصمیم بگیرید.

 

اگر مشاور شما به جای شما تصمیم می گیرد یا به شما می گوید که می توانید ازدواج کنید یا نمی توانید چنین تصمیمی بگیرید، این مشاوره غیرعلمی است.

 

همچنین در مشاوره ازدواج بررسی صرف ملاک های طرفین و بی توجهی به ریسک آنها می توانید بسیار مخاطره آمیز باشد. نکته مهم این است که تفاوت های قومی و فرهنگی در مشاوره لحاظ شده و از جنبه های مختلف به دقت موشکافی شوند. شما به عنوان یک مراجعه کننده حق دارید که تصمیم گیری نهایی را انجام دهید و این حق برای هیچ شخص دیگری وجود ندارد.

 

لازم به ذکر است که تست های خودشناسی رایج هیچگاه ابزار کافی نبوده و مهم ترین ابزار مورد نیاز برای مشاوره پیش از ازدواج ، مصاحبه عمیق است.

 

آیا مشاور ازدواج می تواند خودش فردی مجرد باشد؟

مشاوره ازدواج امری کاملا تخصصی است لذا قبل از آنکه تجربه های فردی دخیل باشند، تخصص و آگاهی او مطرح است. به همین خاطر مجرد یا متاهل بودن مشاور، ارتباطی با توانایی و نحوه مشاوره او نداشته و از این جهت می توانید با خیالی آسوده به مشاور متخصص مراجعه کنید.

 

ابزارهای تشخیص ازدواج مهم در مشاوره ازدواج

1-مصاحبه عمیق و سازماندهی شده اصلی ترین ابزاری است که شما را در مشاوره ازدواج کمک می کند

 

این مشاوره تنها از طرف یک مشاور آموزش دیده قابل انجام بوده و به صورت مشترک صورت می گیرد.

 

2-آزمون تشخیصی میلون

 

3-آزمون ام ام پی آی mmpi

 

ذکر این نکته مهم است که این جلسات مشاوره و راهنمایی آنها تنها ابزار مشاوره ازدواج نبوده و تنها به عنوان ابزاری کمکی به همراه مصاحبه مفید در نظر گرفته می شوند.

 

با مد نظر قرار دادن موارد فوق الذکر، می توانید متخصص مشاوره پیش از ازدواج را پیدا کنید تا بتوانید از راهنمایی های او برای اخذ بهترین تصمیم استفاده کنید.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان و مشاورین آنلاین گپچه با ما در تماس باشید.

 

منبع: مرکز مشاوره گپچه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.